4 ting bedrifter må tenke på for å være med i fremtiden

Dette innlegget er skrevet i forbindelse med en skoleoppgave på Westerdals Oslo ACT.

Facebook har gått fra å være et lite samfunn hvor venner delte ting med hverandre, til å bli et sted for nettverking og annonsering. Det kryr av annonser som ofte ikke vekker noe interesse hos meg, og som rett og slett bare gjør meg oppgitt. Grunnen til at dette skjer er fordi mange bedrifter i dag mangler digital kompetanse og tenker at hvis de putter inn litt penger her, så går annonsen til topps der. Jeg håper at det er nettopp dette fremtiden vil være med å endre. Ikke misforstå meg — jeg digger reklame og synes det er veldig interessant, det må bare bli gjort på riktig måte.

Fremtidens reklame blir mye preget av at alle er «oppvokst på internett» og alle kan alt. Det blir enda vanskeligere å skille seg ut og skape noe som er originalt. Jeg mener at bra markedsføring ikke nødvendigvis koster penger, i hvert fall ikke mye. Det handler om å levere godt innhold som faktisk forteller noe og ikke bare er salg, salg, salg. Det å tørre og teste nye ting og lytte til hva publikum liker er en viktig faktor som spiller inn og har mye å si på resultatet. Det er jo faktisk de som skal benytte seg av tjenesten din eller kjøpe produktene dine.

Det er ingen hemmelighet at internett vil ta over mye. Papiraviser og magasiner har for lenge siden møtt sin motgang, og jeg tror når min generasjon er 80 år vil TV’en også ligge nær bunn. Radio har jeg faktisk tro på at kommer til å være med oss en god stund videre, og personlig blir jeg ekstremt fort interessert i reklamer jeg hører på radio mens jeg står og lager middag eller kjører bil. Det er noe med den følelsen av å bare få halve pakken, for og så måtte finne ut av hva det som ble reklamert for ser ut og hvordan det fungerer.

Jeg håper og tror og at fremtidens reklame vil fortsette å være mye preget av opinionsledere. Det er interessant hvor mye makt én person kan få og hvor mye den personen kan prege et salg, bare gjennom å være sin egen merkevare. Bare se på Kylie Jenner, hver gang hun fortalte hvor leppeproduktene hennes var fra ble de utsolgt på et blunk. Til slutt laget hun like gjerne sitt eget merke som blir utsolgt på minutter hver gang hun fyller opp lageret.

elite-daily-kylie-jenner_720

Det er spesielt fire ting som mange av dagens markedsførere må sette seg inn i for å være med inn i fremtiden:

1. Markedsføring betyr ikke betalt reklame
Det finnes utallige ting en kan gjøre uten å betale store summer, vær kreativ og sett av tid.

2. 500 likes er ikke det samme som 500 salg
Trenger jeg si noe mer?

3. Å treffe målgruppen betyr ikke at du må skrive på deres språk
Dette gjelder spesielt dere over 50 som prøver å nå oss under 20 ved bruk av slanguttrykk og kule forkortelser.

4. Ikke spons et innlegg som ikke allerede vokser organisk
Finn heller ut hvilke feil du har gjort som gjør at det ikke trekker oppmerksomhet.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *