Hvordan kan din bedrift bruke sosiale medier?

Dette innlegget er skrevet i forbindelse med en skoleoppgave på Westerdals Oslo ACT.

bird-online-social-media-network-illustration-small

Sosiale medier gjør det mulig for mange-til-mange-kommunikasjon uten et klart skille mellom produsenter og konsumenter. Det å bruke sosiale medier som enkeltperson er en ting, men å bruke det som en bedrift gir et hav av muligheter og utfordringer. Klesbutikker, utesteder og andre bedrifter med mange unge ansatte har få vanskeligheter med å styre sosiale medier-kontoer for arbeidsplassen sin. Men hvordan skal du som en uerfaren sosiale medier-bruker i 40-årene skaffe, øke verdien av og beholde kunder via sosiale medier?

46 prosent av norske selskaper er uvillig eller motvillig mot å bruke sosiale medier. Dette er mye på grunn av kapasitet og at folk ikke vet hva de skal dele. Siden mulighetene er så mange blir det også vanskelig å finne den rette ansvarlige for kontoene, derfor er det viktig å legge en langsiktig plan med innhold som nesten deler seg selv.

Så dere har laget en konto, hva nå?
Kontoene må fylles med godt og relevant innhold og her teller kvalitet over kvantitet. Det holder ikke å få masse likes, dere må ha et mål og en visjon med å være til stede på sosiale medier. Sett dere ned og tenk over hva dere har som er verdifullt for andre, hva som interesserer andre enn bare eksiterende kunder.

Tre kanaler — tre muligheter
Facebook, Instagram og Snapchat er blant de mest brukte kanalene for både bedrifter og enkeltpersoner. De har ulike funksjoner og gjør det mulig å variere innhold.

Facebook er ekspert på å holde ting ryddig og informativt. Her kan bedriften din klemme inn alt av viktig info og likevel få det til å se oversiktlig ut. Det er også veldig gode muligheter å nå ut til potensielle kunder ved at ting sprer seg raskt dersom folk liker innleggene på siden, fungerer det ikke bra nok organisk er det mulig å kjøpe større spredning gjennom annonsering. I en annonse har dere mulighet til å skreddersy publikum på bakgrunn av ting som sted, interesser og aldersgruppe som gjør det lettvint å unngå unødvendige utgifter og mottakere.

Instagram handler mest om det visuelle, folk er på bildedelingstjenesten for å hente inspirasjon og se på fine motiver. Kontoen vil få mer anerkjennelse og engasjement om det blir fokusert på mennesker og god stemning i stedet for å poste bare ting relatert til nyheter og tilbud.

Snapchat er relativt nytt for bedrifter å bruke. Her er det ikke mulig for noen form for annonsering eller nå ut til andre som ikke følger kontoen. Derfor er det ekstra viktig med bra innhold så alle kommende følgere blir værende. Folk legger ofte til bedrifter på Snapchat for å få se hva som skjer på kontoret og bli kjent med de ansatte, dette skaper et personlig forhold mellom mottaker og bedrift som mest sannsynlig gir en god relasjon til bedriften din og er med på å beholde kunden.

Relevant innhold er viktig
Universitetet i Oslo har som hovedmål å hente inn og holde på studenter. En dag fikk de 25 000 likes på en GIF som de la ut på Facebook. Mesteparten av de som likte det og startet å følge siden var russere, som er helt irrelevant for skolen. Det som skjedde var at sakene deres ble delt med folk som ikke bryr seg om hvordan campusområdet ser ut – noe som gjorde at reachen ble dårligere. Dette eksemplet viser hvor viktig det er å holde seg til både eget og relevant innhold.  Det er viktigere å få folk til å kjøpe et produkt enn å få 500 likes på en post. Derfor handler det om å få mottakerne til å utføre en impulshandling når de ser innholdet uten at de må tenke så mye over det. Dette kan for eksempel være et kortvarig tilbud eller en liten del av summen kunden gir som går til et godt formål.

Alt må måles
Ved hjelp av analyseverktøyet Google Analytics er det lett å måle hvor mange som konverterer og hvilke kanaler som fungerer best. Men som Ida Aalen sier: «Selv om det er lett å måle, er det nødvendigvis ikke lett å få til konvertering i sosiale medier.»

Ellers er det enkelt å måle gjennom likes, delinger og kommentarer som er en av de største fordelene ved å bruke sosiale medier.

Så, hva venter dere på?

–  Aalen, Ida. 2015. Sosiale medier. Bergen: Fagbokforlaget.
– Forelesning med Ida Aalen 20.01.2016


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *